ZNAJDŹ NAS NA:
NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
SPRAWDŹ CZY
SERWIS NALEŻY
DO AKCJI
NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
SPRAWDŹ CZY
SERWIS NALEŻY
DO AKCJI
NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
SPRAWDŹ CZY
SERWIS NALEŻY
DO AKCJI

AKTUALNOŚCI

Emocje.TV dołącza do akcji „Oglądaj Legalne”

Emocje.TV jest kolejnym serwisem, który przystąpił do prowadzonej przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska akcji społecznej „Oglądaj Legalne”. Celem inicja...

Strefa Bajek jako kolejny portal włącza się w akcję Oglądaj Legalne

Zainicjowana przez IAB Polska akcja społeczna Oglądaj Legalne zyskała kolejnego sygnatariusza. Do grona portali angażujących się na rzecz legalnej dystrybucji treści dołączyła Strefa Bajek, czyli p...

Tvp.pl dołącza do akcji Oglądaj Legalne

tvp.pl dołącza do społecznej akcji „Oglądaj Legalne", której celem jest wskazanie i promowanie tych miejsc w Sieci, w których internauta ma gwarancję, że ogląda legalne treści. ...

Do grona sygnatariuszy Inicjatywy IAB Polska na rzecz uczciwej reklamy dołącza TVN S.A. oraz TVN Media

Walkę z nielegalnymi serwisami rozpoczyna coraz więcej rozpoznawalnych marek. Do Inicjatywy na rzecz uczciwej reklamy przystąpiły TVN S.A. oraz TVN Media, co znacząco wpłynie na skuteczność podejmo...

Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy IAB Polska – podsumowanie konferencji prasowej

Podczas Forum IAB Polska odbyła się konferencja prasowa inaugurująca Inicjatywę na rzecz uczciwej reklamy. Udział w niej wzięli przedstawiciele Ministerstw, które objęły Inicjatywę hono...

Chcemy uświadamiać internautów i promować legalne serwisy

Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt o akcji "Oglądaj Legalne", piractwie internetowym oraz uświadamianiu internautów i promocji serwisów działających zgodnie z prawem na p...

IAB Polska zaprasza serwisy VoD na spotkanie dotyczące wyszukiwarki

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmą Netsprint,  15 lipca 2014 r. o godz. 11.00, organizuje spotkanie dla serwisów VoD, które chciałyby dołączyć...

Netsprint przygotuje wyszukiwarkę legalnych treści dla IAB Polska

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wybrał firmę Netsprint w konkursie na przygotowanie wyszukiwarki legalnych treści , która będzie dostępna na stronie akcji Oglądaj L...

EVIO dołącza do Akcji Oglądaj Legalne

Z dniem 13 maja 2014 r., EVIO Polska uzyskało status Ambasadora Akcji Oglądaj Legalne, będącej społeczno-edukacyjną inicjatywą IAB Polska, której celem jest promocja legalnej dystrybucji tre...

PIIT nowym Ambasadorem Akcji Oglądaj Legalne

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji została Ambasadorem akcji Oglądaj Legalne. Ochrona własności intelektualnej jest jednym kluczowym zagadnień dla podmiotów z rynku ICT, PIIT wsp...

SDPT Sygnał Ambasadorem Akcji Oglądaj Legalne

SDPT SYGNAŁ, którego celem jest przeciwdziałanie kradzieży sygnału telewizyjnego, służy ochronie własności intelektualnej, tym samym praw nadawców, dystrybutorów, licencjodawc&...

InsysPlay dołącza do grona Ambasadorów Akcji Oglądaj Legalne

Insys jest liderem w branży video online w Polsce. Firma zajmuje się kompleksowym tworzeniem portali video, serwisów VOD i telewizji internetowych: od strategii, przez wdrożenie, p...

PARTNERZY AKCJI

Raport z badania "Co oglądasz w internecie?"

Poznaj wyniki raportu o zwyczajach i opiniach internautów związanych z oglądaniem treści wideo w internecie.

KLUCZOWE WNIOSKI

 

Około 2,4 mln internautów (18% użytkowników wideo online) w wieku powyżej 14 roku życia zapłaciło za dostęp do treści wideo sądząc, że korzystają z legalnego źródła posiadającego prawa do dystrybucji danych treści, choć w rzeczywistości było inaczej. Prawie drugie tyle korzysta z treści bez licencji w sposób świadomy.

 
 
 

Użytkownicy mogą mieć problem z rozpoznaniem serwisów, które dystrybuują treści wideo na podstawie stosownych praw od tych, które ich nie posiadają. Dla znacznej części fakt dokonywania opłat jest sposobem na rozpoznanie legalnego źródła. Pomocna w prawidłowej ocenie może być rzetelna informacja serwisu o legalności materiałów.

 
 
 

Cenną zachętą do korzystania z usług dystrybutorów treści legalnych jest duża baza filmów. Jednocześnie ponad połowa użytkowników treści wideo online nie wie, ile jest takich materiałów dostępnych w sieci, a dodatkowo prawie jedna trzecia deklaruje liczbę mniejszą niż w stanie faktycznym. W celu wsparcia normalizacji rynku wideo online wskazana jest więc akcja informacyjna skierowana do internautów.

 

Normalizacja rynku wideo online

dr Krzysztof Kreitz Laboratorium Interaktywnych Technologii OPI Wsparcie naukoweWyniki badania przeprowadzonego w ramach akcji „Oglądaj legalne” pokazują kilka bardzo ciekawych zjawisk związanych z oglądaniem materiałów wideo w internecie. Przede wszystkim rezultaty badania silnie wskazują na rzeczywistą obecność procesu konwergencji mediów elektronicznych, w tym wypadku internetu i telewizji. Ponad 90 procent wszystkich internautów deklaruje, że ogląda materiały wideo w internecie. Jest to więc jeden z podstawowych kanałów dostępu do materiałów zarezerwowanych jeszcze kilka lat temu dla dużego ekranu. Wyniki te są zbieżne z wieloma innymi badaniami pokazującymi jakie aktywności dominują w polskim internecie. Ale badanie sondażowe prowadzone w ramach akcji „Oglądaj legalne” pokazuje znacznie więcej. Można jego wyniki interpretować w kategoriach gotowości konsumentów treści wideo na nowoczesne i w pełni legalne rozwiązania rynkowe.

Uderzające jest, że prawie połowa osób, które oglądają materiały wideo, jest gotowa za nie płacić. Jednocześnie płatność jest określana jako jeden z podstawowych wyróżników treści dostępnych legalnie od treści udostępnianych bez właściwej licencji. Co więcej, wydaje się że ci, którzy oglądają wideo online, poszukują na serwisach internetowych informacji uwiarygodniającej legalność zawartych tam materiałów. Można w tym miejscu posłużyć się analogią rynku muzycznego, gdzie wprowadzenie w USA rozwiązania umożliwiającego dostęp do olbrzymiej i aktualnej bazy plików muzycznych w rozsądnej cenie poskutkowało jego olbrzymim sukcesem biznesowym (więcej w pliku PDF).

Ilu internautów płaci za nielegalne treści?

Paweł Kolenda Menadżer ds. Badań IAB Polska Koordynator badaniaSzacunki wskazują, że około 2,4 miliona internautów w wieku powyżej 14 roku życia zapłaciło za dostęp do treści audio-wizualnych online w serwisach nieposiadających stosownych praw do ich dystrybucji. To 18% wszystkich użytkowników wideo online. Sądzą oni, że uiszczają opłaty za dostęp do legalnych treści. To znaczna grupa użytkowników sieci, która jest gotowa płacić za dostęp do kontentu i prezentuje dojrzały typ użytkowania. Prawie tyle samo płaci za dostęp do materiałów bez licencji w sposób świadomy, wiedząc że oglądane treści nie posiadają praw do dystrybucji. W sumie daje to jedną trzecią użytkowników treści wideo w internecie, czyli ponad jedną czwartą wszystkich internautów. Analiza wyników badania pokazuje, że duży wpływ na taki stan rzeczy ma poziom wiedzy samych internautów, który w znacznym stopniu wynika z braku odpowiednich narzędzi do oceny legalności.

Ponad połowa internautów, którzy oglądają materiały audiowizualne uważa, że potrafi rozróżnić, kiedy są one legalne. Okazuje się jednak, że znaczna część z nich sam fakt pobierania opłaty odbiera jako gwarancję legalności. Powyższe wyniki potwierdzają, że nie jest to najlepsze kryterium oceny. Optymistycznie nastawia jednak fakt, że znacznie częściej oczekiwanym wyznacznikiem legalności treści jest informacja ze strony serwisu o legalności udostępnianych treści. Potwierdza to także analiza opinii osób, którym zdarza się korzystać z nielegalnych treści. Prawie co druga taka osoba uważa, że zachętą do korzystania z materiałów legalnych byłaby rzetelna informacja serwisu gwarantująca dostęp do legalnych treści.
Podsumowując powyższe obserwacje należy zauważyć, że istnieje duża grupa użytkowników, którzy chcą płacić za poszanowanie praw autorskich i warto im wskazać te miejsca, w których jest możliwe, aby „oglądać legalne”. (więcej w pliku PDF).

 

Pobierz wyniki badania (PDF)